tag:blogger.com,1999:blog-35859146681450090932024-03-08T07:31:25.128+01:00Chrám Sv. Kosmy a Damiána v Emauzích na SlovanechDíváte-li se od Vltavy na benediktinský emauzský chrám, upoutá vás jistě vlevo stojící malá stavba - kostel svatých Kosmy a Damiána (Vyšehradská 49, PRAHA 2).Filiphttp://www.blogger.com/profile/08559066174001601275noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-3585914668145009093.post-2887214334813668772017-12-10T23:48:00.000+01:002017-12-10T23:51:29.710+01:00<div style="font-family: verdana, helvetica; font-size: 15.2px;">
<div style="font-size: 15.2px;">
<b>Z komentáře biskupa Eusebia z Césareje ke knize proroka Izaiáše</b></div>
<div align="center" style="font-size: 15.2px;">
<span style="color: red;">(Cap. 40, 3.9: PG 24, 366-367)</span></div>
<div style="font-size: 15.2px;">
</div>
<div align="center" style="font-size: 15.2px;">
<i><span style="color: red;">Hlas volajícího na poušti</span></i></div>
<i> Hlas volajícího na poušti: Připravte cestu Pánu, vyrovnejte stezky našemu Bohu.</i> Zřetelně se tu prohlašuje, že to, co je obsahem proroctví, se nemá stát v Jeruzalémě, nýbrž na poušti; totiž co se má stát, aby se zjevila Boží sláva a všem lidem přišla ve známost Boží spása.<br />
A to se přece skutečně a doslova splnilo v době, kdy Jan Křtitel kázal na poušti u Jordánu spasitelný příchod Boha a lidé tam spatřili Boží spásu. Neboť tehdy všichni poznali Krista a jeho slávu, když se po jeho pokřtění otevřela nebesa, Duch Svatý sestoupil v podobě holubice a spočinul na něm a když se snesl Otcův hlas, vydávající Synovi svědectví: <i>To je můj milovaný Syn, toho poslouchejte!</i><br />
To bylo řečeno proto, že Bůh hodlal přijít na poušť, která byla od věků neschůdná a nepřístupná. Vždyť všechny národy postrádaly znalost Boha, poněvadž všichni spravedliví Boží a proroci měli přístup k nim zavřený.<br />
Proto onen hlas přikazuje připravovat cestu Božímu Slovu a urovnávat neschůdnosti a hrboly, aby náš Bůh při svém příchodu mohl po ní kráčet. <i>Připravte cestu Pánu</i>: smysl šíření radostné zvěsti a nové útěchy je právě v tom, že ji provází vroucí přání seznámit všechny lidi s Boží spásou.<br />
<i>Vystup na vysokou horu, ty, který hlásáš pro Sión radostnou zvěst, pozdvihni mocně svůj hlas, ty, který hlásáš pro Jeruzalém radostnou zvěst.</i>Tato slova se obzvláště shodují s předešlou myšlenkou a poté, co se mluvilo o hlasu volajícím na poušti, příhodně připomínají hlasatele evangelia a zvěstují příchod Boha k lidem. Takže zmínka o šiřitelích radostné zvěsti plynule navázala na proroctví o Janu Křtiteli.<br />
Co je tedy oním Siónem, ne-li to, co se dříve nazývalo Jeruzalémem? Vždyť i ten byl horou, jak vysvětluje Písmo na onom místě, kde se praví: <i>Hora Sión, kde sídlo jsi měl</i>, a apoštol praví: <i>Přistoupili jste k hoře Siónu</i>. Není tu snad tímto způsobem označován sbor apoštolů, vyvolený ze starobylého národa pocházejícího z obřízky?<br />
<div style="font-size: 15.2px;">
<b> Toto je ovšem Sión a Jeruzalém, který přijal Boží spásu a který sám povýšen spočinul na Boží hoře, totiž na jeho jednorozeném Slově. Tomuto Jeruzalému je přikázáno vystoupit na vysokou horu a zvěstovat slovo spásy. A kdo je šiřitelem radostné zvěsti, ne-li sbor zvěstovatelů evangelia? Co znamená šířit radostnou zvěst? Všem lidem, především však judským městům, oznamovat Kristův příchod na zem.</b></div>
<div style="font-size: 15.2px;">
<span style="color: red;"><span>RESPONSORIUM</span></span></div>
<div align="right" style="font-size: 15.2px;">
<span style="color: red;">Srov. Mt 11, 11.9</span></div>
<b style="font-size: 15.2px;"></b><br style="font-size: 15.2px;" /><span style="color: red; font-size: 15.2px;">O. </span><b style="font-size: 15.2px;"> Přišel Předchůdce Páně a Pán sám o něm vydává svědectví: <span style="color: red;">*</span> Mezi těmi, kdo se narodili ze ženy, nepovstal nikdo větší než Jan Křtitel.</b><span style="background-color: #ffffdd; font-size: 15.2px;"> </span><br style="font-size: 15.2px;" /><span style="color: red; font-size: 15.2px;">V. </span><b style="font-size: 15.2px;"> Jan je prorok a víc než prorok. Spasitel o něm řekl: <span style="color: red;">*</span> Mezi těmi, kdo se narodili ze ženy, nepovstal nikdo větší než Jan Křtitel.</b></div>
Filiphttp://www.blogger.com/profile/08559066174001601275noreply@blogger.com0